Lærerstuderende fra UCC vinder pris for bedste bachelorprojekt

Danmarks bedste bachelorprojekt fra læreruddannelsen er kåret, og vinderen er Sally Dorff Hansen fra UCC. Hun har skrevet et bachelorprojekt om vigtigheden af, at udskolingseleverne ikke læser af pligt, men af lyst.

Fredag den 15. november uddelte vidensportalen Lærerprofession.dk priser til årets bedste lærerprojekter. Ni lærerstuderende har været nomineret til prisen, og vinderen blev Sally Dorff Hansen fra Læreruddannelsen Zahle ved UCC.

Projektet "Lyst til læsning" handler om vigtigheden af, at elever i de ældste klasser ikke læser af pligt, men af lyst.

"I en konsekvent og klar anvendelse af sit teoretiske afsæt formidler hun interessante pointer i et tydeligt sprog, som i den grad giver lyst til læsning", lød dommerkomitéens begrundelse for hvorfor Sally Dorff Hansen skulle modtage førsteprisen.

Aldrig er læsning blevet mere testet end nu

Undervisningsminister Christine Antorini overrakte prisen, og ved overrækkelsen blev Sally Dorff Hansen bedt om at fortælle om sit projekts konklusioner:

"Der er fokus på læsning i skolen, ja. Aldrig er læsningen blevet testet mere end den gør nu. Men hvad betyder testene for motivationen for at læse mere? - med lyst kommer man længst, mener jeg. Den frivillige lystbetonede læsning giver adgang til oplevelser og viden som er uvurderlig for eleven også på sigt".

Diplomprojekt om talentudvikling

Dommerkomitéen bestod af forskere og praktikere inden for skoleområdet. De overrakte desuden priser for bedste pædagogiske diplomafhandlinger, hvor diplomstuderende på UCC og naturfagskonsulent ved Hvidovre Kommune Søren Peter Dalby Andersen modtog en pris for sit projekt "Science-talenter i Hvidovre". Søren Peter Dalby Andersens projekt handler om effekten af Hvidovere Kommunes talenthold. Priskomiteen siger om afhandlingen:

”Det er en særlig kvalitet ved Søren Peter Dalbys projekt, at han anlægger et nuanceret syn på begrebet talentudvikling. Dertil kommer, at han bruger et meget originalt undersøgelsesdesign både til effektmåling af indsatsen, der vedrører etablering og arbejde med talenthold, og til måling af den sociale interaktion mellem elever før, under og efter deltagelse på talentholdet. Et flot projekt.”

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.