It-hajer på vej: Skoleelever lærer at kode på Campus Carlsberg

7.V fra Vesterbro Ny Skole besøgte Future Classroom Lab den 4. dec. 2017
25 elever fra Vesterbro Ny Skole erobrede den 4. december ’Future Classroom Lab’ i anledning af den verdensomspændende begivenhed ’Computer Science Education Week’. De kastede sig frygtløst og med stor fornøjelse over at lære teknikken bag robotter, computere og spil med hjælp fra lærerstuderende.

”Det meste af det, der kommer til at ske i fremtiden, handler om computere og teknologi. Derfor er det vigtigt, vi lærer, hvordan man gør,” siger 13-årige Benjamin Ince.

”Det er bedre at arbejde med robotter, computere og spil herovre end at sidde i skolen. Det er jo stadig skolearbejde – bare sjovere,” supplerede klassekammeraten Max Bendix, inden de igen kastede deres fulde opmærksomhed på programmering af en LEGO Mindstorm-robot.

Drenge fra Vesterbro Ny Skole i Future Classroom Lab

Sammen med resten af 7.V fra Vesterbro Ny Skole deltog de to drenge i ’Computer Science Education Week’, der i hele uge 49 finder sted på skoler og uddannelsesinstitutioner verden over. I grupper arbejdede de 25 elever med at kode eller programmere forskellige robotter, apps og spil.

Lærer: En fornøjelse at se eleverne in action
Til at hjælpe sig havde de en gruppe studerende fra den særlige ’Future Classroom Teacher-linje’, der som det eneste sted i Danmark finder sted på Campus Carlsberg. Udover at lære at kode alskens robotter, arbejdede de store elever også med spilteknologi og computerprogrammering samt lavede podcasts under de lærerstuderendes kyndige vejledning.

”Det er vigtigt, at eleverne lærer at arbejde innovativt og undersøgende og får viden om teknologierne bag de mange spil, sociale medier og digitale teknologier, de er massivt omgivet af i dagligdagen. På den måde bliver de langt bedre rustede til fremtiden. Det er en klasse, som ikke er specielt it-interesserede, men dette her elsker de, og det er en fornøjelse at se dem in action. Og så er det jo luksus, at der er så mange dygtige lærerstuderende her, som kan hjælpe, er interesserede og nysgerrige sammen med børnene,” sagde klasselærer Lone Schul Knudsen.

It behøver ikke at være kedeligt
Fiona og Frida, begge 13 år, var overraskede over, at computerteknologi kunne være spændende.

”Jeg spiller aldrig computerspil, men i dag har jeg skrevet koder til et spil. Det var meget mere interessant, end jeg troede. Og så er det sjovt at arbejde i grupper herovre,” sagde Frida.

”It er faktisk ikke kedeligt. Det behøver det i hvert fald ikke at være. Jeg har programmeret robotter til at køre igennem en labyrint. Sådan noget har jeg heller aldrig prøvet før,” sagde Fiona.

På spørgsmålet, om de kunne finde på at arbejde med it en dag, svarede begge med et smil: ”Måske?”

Piger fra Vesterbro Ny Skole på besøg i Future Classroom Lab

 

Handler om at ruste børn til at være aktive medborgere
Martin Thun Klausen er pædagogisk konsulent i Future Classroom Lab og står bag dagens arrangement:

”Computer Science Education Week handler om, at elever og studerende skal lære kodning og de bagvedliggende teknologier, så de forstår og selv kan bruge teknologierne. I dag får 7. klasses eleverne et kig bag motorhjelmen. I stedet for at være passive forbrugere, skal de blive medskabende og kritiske brugere af de nye digitale teknologier. I sidste ende handler det om at ruste dem til at være aktive medborgere,” siger Martin Thun Klausen.

7V fra Vesterbro Ny Skole i Future Classroom Lab

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.