Konference: Hvordan måler vi fremtidens kompetencer?

For andet år i træk afholdt UCC og Microsoft Danmark i fællesskab konferencen 21st Century Skills med fokus på skole og uddannelser.

konference

Hvilke kompetencer vil vi udstyre danske elever og studerende med, så de kan matche fremtidens samfund og arbejdsmarked? Det var temaet ved dagens konference om 21st Century Skills hos Microsoft Danmark i Lyngby, hvor mere end 200 lærere, skoleledere og andre deltagere var mødt frem for at diskutere og blive inspireret. Konferencen var arrangeret af UCC og Microsoft Danmark

Nye måder at arbejde på

Teknologierne giver nye muligheder for at lære og lægger samtidig op til helt nye måder at arbejde på. Microsoft præsenterede fx teknologien Mixed Reality, hvor den virkelige verden og den digitale bliver integreret, beriget af hologrammer. Fx kan medicinstuderende med en holografisk computer møde et tredimensionelt menneske i fuld størrelse, hvor muskler, knogler og vener er synlige og organerne aktive.

Indenfor Gamebased Learning har den lille danske virksomhed Build a World sammen med Geodatastyrelsen lavet en realistisk visualisering af fx en by eller et landskab, hvor skoleelever kan arbejde med emner som klima, miljø og fysik. Spillet ligner MineCraft, men alle elementer er fra virkeligheden, fx vand, ild, vindmøller og strømsystemer. Fx havde nogle skoleklasser bygget kulkraft- og atomkraftværker og et par klasser fra Helsingør havde arbejdet med en visualisering af byen, hvor det var muligt at klimasikre og bygge nyt.

Fremtidens lærer bruger droner

Tobias Heiberg og Lise Møller fra UCC præsenterede den helt nye Future Classroom Teacher-linje. I sommer begyndte det første hold på 30 lærerstuderende og målet med linjen er at uddanne lærere, der er eksperter i at bruge for eksempel droner, robotter og virtual reality i undervisningen. Tobias Heiberg siger bl.a.:

”Selvfølgelig skal vores studerende være interesserede i at lære den nye teknologi og lære den fra sig, men de skal også være kreative – fx kunne tegne, designe tøj eller spille musik. Pointen er, at de skal ønske at blive dygtige lærere, der kan understøtte undervisningen med ny teknologi, fordi det kan skabe motivation og nye veje for læring,”

Giv plads til at fejle

Professor i social antropologi Rane Willerslev åbnede konferencen med et oplæg om (manglen på) kreativitet i uddannelse. Han kritiserede det danske uddannelsessystem for topstyring, korrekthed og overdreven fokus på karakterer.

”Som det er nu lægger vi mere og mere vægt på færdigheder og korrekthed frem for kreativitet, plads til at fejle og rum til at tænke frit. Vi er skiftet til 12-trins-skala, hvor vi end ikke har en karakter for den usædvanlige og selvstændige præstation. Når jeg selv underviser på universitetet, ser jeg snævre besvarelser helt uden kant. Studerende bliver faktisk straffet i systemet, hvis de tænker kreativt,” sagde Rane Willerslev.

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.