Folkemødet: På besøg i fremtidens folkeskole

Børn får brug for andre kompetencer end dem, som folkeskolen og andre uddannelser tilbyder i dag, lød det fra faglig leder for digitalisering og læring Tobias Heiberg fra UCC som oplæg til tre workshops om, hvordan teknologi skaber nye læringssituationer.

Folkemødet 2017

Gamebased learning og teknologier som kunstig intelligens, robotteknologi og Virtual Reality er en uundgåelig del af fremtidens samfund. Det betyder, at fremtidens folkeskole er fyldt med robotter og nye teknologier.

I professionshøjskolernes strandbar på Folkemødet blev teltets gæster del af fremtidens folkeskole i tre workshops guidet af lærerstuderende. Deltagerne kunne fx udfordre deres viden om og reaktioner på sociale medier i "Trump or Truth workshop om fake news" eller opleve, hvordan robotteknologi kan bidrage til mere sjov og varieret undervisning. Den sidste workshop var et indblik i Gamebased Learning - altså hvordan computerspil kan understøtte læring.

Fremtidens undervisningsformer er innovative

Forskere, politikere, erhvervsledere og futurister har i løbet af de seneste år givet deres bud på, hvilke kompetencer de som skole- og uddannelsessystem skal give til deres elever i fremtiden.

"Fremtidens undervisningsformer kombinerer Virtual Reality, programmering og avancerede computerspil med nutidens fokus på kreativitet og udfordringsbaseret læring – uden at miste blikket for de klassiske dannelsesidealer," forklarede Tobias Heiberg.

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.