DTU vil have bedre skolelærere i naturfag

Ingeniøruddannelsen vil hjælpe læreruddannelsen med at uddanne lærere, der kan stimulere børns lyst til at beskæftige sig med natur og teknik. Det skriver Politiken i dag. Læreruddannelserne og UCC vil gerne samarbejde

Læreruddannelserne vil gerne være med til at give flere skolebørn lyst til at gå den tekniske vej, siger dekan på Professionshøjskolen UCC og talsmand for læreruddannelserne Tove Hvid Person. Blandt andet i faget 'natur og teknik' er der brug for en hånd.

»Jeg synes, DTU kunne have en voldsomt fin berettigelse i forhold til at styrke undervisningen af lærere især på det tekniske område. Hvis man ser på den undervisning, der foregår i dag, både i folkeskoler og på læreruddannelsen, handler det mere om natur end om teknik. Det handler mere om at gå en tur i mosen end om, hvordan man bygger en robot. Så den tekniske dimension kan helt klart styrkes, og der må DTU have noget at byde på«, siger hun.

Både UCC og andre forsker i angst for naturfag og mange undersøger, hvordan man bedst kan sikre børn en bred naturfaglig dannelse, der giver dem lyst til at fortsætte på området, fortæller Tove Hvid.

»Vi skal sørge for, at børnene får en bred omgang med verden og de naturfaglige elementer. De skal undersøge den verden, de er omgivet af, i stedet for kun at se på fysikforsøg og kemiformler. Vi vil meget gerne samarbejde med DTU om at finde ud af, hvordan vi kan få dannelse i naturvidenskab og teknik ind i undervisningen, også i matematik og i de øvrige fag«, siger dekanen.

Læs artikel på Politiken

 

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.