Digitale multimodale tekster i skolen

Et nyt pilotprojekt: Tekster med strøm på - multimodale tekster i indskolingen undersøger, hvordan lærere og elever i indskolingen agerer som multimodale læsere og tekstproducenter.

Artikel fra videnomlaesning.dk 11. februar 2016

Det første fund peger på, at eleverne kan lide at lave digitale, multimodale tekster, men at deres viden om og interesse for digitale funktioner klart overskygger deres refleksion over valg af modaliteter.

Bag projektet står Nationalt Videncenter for Læsning og professionshøjskolen UCC.

Nysgerrige digitale brugere

- Vi har været inde i en 1. klasse på en skole lidt udenfor København for at se, hvordan eleverne producerer digitale, multimodale tekster i app´en Book Creator, fortæller Henriette Romme Lund, faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning og del af projektgruppen.

- Her så vi ekstremt motiverede børn, der eksperimenterende med funktionerne i app´en, som spurgte hinanden og lærte nye funktioner ved at iagttage sidemanden.

Børn er digitale brugere

Medieforsker Ole Christensen, Professionshøjskolen UCC, der er projektleder, er ikke overrasket over dette fund:

- Medialiseringen er et vilkår i dag. Børn har adgang til digitale medier som aldrig før, og de indgår som en helt naturlig del af hverdagslivet.

- Det er afgørende, at skolen møder denne virkelighed og bliver bedre til at håndtere digitale medier som læringsressourcer

Læs hele artiklen

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.