Matematiklærerens dag 2019

Matematikangst, strategier og ambitiøs undervisning

Maria Kirstine Østergaard har skrevet bogen ‘Matematikangst’. Er der en sammenhæng mellem de forestillinger, man gør sig om, hvad matematik er og anvendes til, og dét at føle angst for faget?

Pernille Pind fortæller om at det er vigtigt at få et godt forhold til tal og regning fra man er helt lille. Et godt forhold indebærer blandt andet, at man har lyst til at bruge tal, tør eksperimentere med dem og ikke tror, at matematik er faldet ned fra himlen og bare skal læres udenad. Strategier er værktøjer, der giver støtte for eksperimenterne og baner vejen for det gode forhold.

Astrid Bondø og Morten Svorkmo præsenterer deres arbejde med hvordan elever udvikler gode matematiske kompetencer. Dette kendetegnet ved begrebsforståelse, fleksibilitet i arbejdet med matematiske problemer, udforskning og ræsonnement, samt en positiv indstilling til faget.

Workshops om eftermiddagen med Adrian Bull og Torben Blankholm, Lene Odefey og Line Engsig, Maria Kirstine Østergaard, Pernille Pind, Astrid Bondø og Morten Svorkmo.

Nyt fra ministeriet ved Læringskonsulent Rikke Kjærup, UVM.

Program:

08.30 Registrering, kaffe/te og brød

09.00 Velkomst v. Jonas Juul Hansen

09.05 Matematikangst og forestillinger om matematik v. Maria Kirstine Østergaard
Hvad er matematikangst? Er der en sammenhæng mellem de forestillinger, man gør sig om, hvad matematik er og anvendes til, og dét at føle angst for faget? Og hvilken rolle spiller matematikundervisningen i skabelsen af disse forestillinger?

09.45 Strategier der gør matematikken nemmere v. Pernille Pind
Præsentationer af strategier for regning med små tal og strategier for arbejde med tekstopgaver.

10.30 Pause m. kaffe/te og frugt – Forlagsbesøg

11.00 MAM projektet – Mestre Ambitiøs Matematikundervisning v. Astrid Bondø
Projektet "Mestre ambitiøs matematikundervisning" (MAM) fokuserer på elevernes tænkning i matematik og klasserumspraksisser som støtter og udvikler elevernes tænkning. Gennem arbejde med matematik i skolen, skal eleverne udvikle matematisk kompetencer, som kendetegnes ved begrebsforståelse, fleksibilitet i arbejdet med matematiske problemer, udforskning og ræsonnement samt en positiv indstilling til faget. Disse ambitiøse mål for elevernes læring, stiller høje krav til matematikundervisningen.

11.45 Frokost 

12.30 Workshops – runde 1 (se lokaleplan ved workshops-beskrivelser)

13.50 Pause.
14.05 Kaffe/te og kage serveres ved Workshoplokalerne – runde 2.

14.05 Workshop – runde 2 (se lokaleplan ved workshops-beskrivelser)

15.30 Nyt fra ministeriet – Ny prøvebekendtgørelse, Puljeskoleprojektet v. Læringskonsulent Rikke Kjærup, UVM (afholdes i Auditorie 2 – K1.02)
- Den nye opgavetype i prøven med hjælpemidler
- Fagligt løft (Puljeskoleprojektet) materialerne
- Sidste nyt om læseplaner og undervisningsvejledninger/Fælles Mål

16.00 Tak for i dag

 

Bilag:

 

 

 

CFU 199024

Praktiske oplysninger

Tid

Tirsdag d. 9. april 2019 kl.
9:00 til 16:00

Adresse

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V

Pris: 

1.500 kr.

Målgruppe: 

Matematiklærere

Type: 

  • Konferencer