Læringsvejlederens dag 2017

Kan PLC fungere som udviklingsdynamo på skolerne? Kom og hør, hvordan man i Kolding har arbejdet strategisk med udviklingen af PLC. Future Classroom Lab har fået nye udvidede rammer på Campus Carlsberg, deltag i workshops, og se, hvilke materialesæt I kan låne.

Tilmeldingsfristen er forlænget til fredag den 13. oktober

Udfordringerne for PLC

v/Camilla Johansen, Kolding Kommune
Den nye bekendtgørelse for PLC, satte gang i et udviklingsprojekt i Kolding. Det Pædagogiske Læringscenter skulle fungere som udviklingsdynamo for hele skolen. Der blev udarbejdet en lokal funktionsbeskrivelse for området. Efter tre år er der fortsat gang i processen med udviklingen af PLC. Oplægget vil præsentere Koldings PLC-funktionsbeskrivelse og give eksempler på udviklingsområder, hvor PLC både arbejder med egen identitet og med skolens læringsmiljø.

"For enden af din pegefinger"
v/Kristina Aamand, forfatter
Beton- og parabolkvartererne er der, hvor Kristina Aamands karakterer vokser op og hører hjemme. Et tusmørkeland, hvor skyld og skam har god muld at gro i, med dobbelte liv og daglige dilemmaer mellem familiens forventninger og egne ønsker. Kristina Aamand kommer desuden ind på, hvordan der i undervisningen kan arbejdes med temaerne uden at stigmatisere, men derimod initiere empowerment og forståelse på tværs af kulturer i klasselokalet. Oplægget tager udgangspunkt i ungdomsromanen ”For enden af din pegefinger”

Nyt fra mitCFU.dk - ebøger, tv-udsendelser og spillefilm
CFU udvikler og opdaterer hele tiden mitCFU.dk - hør om de nyeste tiltag.

Workshops - vælg 2 workshops

A: Litteratur, LEGO og læselyst
B: Søg Smart – på vej med gode søgestrategier
C: Minecraft – en verden af virtuelle byggeklodser med læring i
D: Hvorfor og hvordan skal vi kode? – programmering for begyndere
E: Future Classroom Lab – læringszoner i et PLC?
F: Teknologi i udlånssamlingen – rod selv!

Program
Kl. 08.30 Ankomst med kaffe/te, morgenbolle samt vand
Kl. 09.00 Velkomst og nyt fra mitCFU.dk –ebøger, tv-udsendelser og spillefilm
Kl. 09.45 Udfordringerne for PLC –  Camilla Johansen, Kolding Kommune
Kl. 10.45 Pause – kaffe/te, frugt og juice
Kl. 11.15 Workshop 1. runde
Kl. 12.30 Frokost – buffet og vand
Kl. 13.30 Workshop 2. runde
Kl. 14.45 Pause – kaffe/te og kage
Kl. 15.00 Forfatteren Kristina  Aamand: ”For enden af din pegefinger”
Kl. 15.45  Tak for i dag

Workshopbeskrivelser

A: Litteratur, LEGO og læselyst
 
v/Mette Bechmann Westergaard og Susanne Hansson, pædagogiske konsulenter CFU UC Absalon (tidligere UC Sjælland)
På workshoppen vil du blive præsenteret for den nyeste litteratur til undervisning og fritidslæsning på mellemtrinnet og i udskolingen. Du vil få konkret inspiration til, hvordan du kan vejlede i, hvordan Lego kan skabe variation og nytænke måden, vi arbejder med fiktionstekster på.
På CFU kan du booke romaner, frilæsningskasser og Lego Build-To-Express, som vil give dig mulighed for at bringe workshoppens idéer i spil på dit PLC.

B: Søgsmart  - på vej med gode søgestrategier
v/Andreas Andreas Binggeli
Som kritisk undersøger skal eleverne udvikle kompetencer til at identificere, sortere, vælge, analysere og vurdere information og meget mere. Søg Smart er et værktøj der er udviklet til netop at stilladsere elevernes søgestrategier gennem en søgeproces.
På workshoppen vil du få en gennemgang af værktøjets nyeste version, og få mulighed til at selv afprøve.

C: Minecraft - en verden af virtuelle byggeklodser med læring i
v/Martin Thun Klausen
Kom og prøv kræfter med en virtuel verden af byggeklodser.
Minecraft er en intuitiv spilverden hvor eleverne selv er med til at definere og bygge det rum de spiller i og  kan nemt bruges som et læremiddel med masser af fagligt læringspotentiale, både i de humanistiske og naturfaglige fag. Muligheden for at være målrettet og kreativ producent er stor, og eleverne kan både stille, og løse problemstillinger, og udfordringer.

D: Hvorfor og hvordan skal vi kode? - programmering for begyndere
v/Martin Exner
Hvordan lærer vi vores elever at forstå hvad en kode er, og hvorfor er det vigtigt at forstå den 
del af vores verden som er programmeret? Når eleverne skal forstå den verden de lever i, er det nødvendigt at de i høj grad udvikler kompetencer som analyserende modtagere af informationer og intentioner, men også på sigt at kunne være med til at udvikle den digitale verden som kreativ og målrettet producent. I denne workshop får du mulighed for selv at snuse lidt programmering/kodning og få idéer til hvordan I kan være med til at sætte det på skemaet på jeres skole.

E: Future Classroom Lab - Læringszoner i et PLC?
v/Karin Dyrendom
Hvordan kan en læringszone-tænkning udvikle undervisningen, så den i højere grad bliver projekt-  og procesorienteret, innovativ og problemløsende?
På workshoppen vil du få indspark til hvordan et Future-mindset kan give eleverne mulighed for i højere grad at blive både kritiske undersøgere, analyserende modtagere , kreative og målrettede producenter, og ansvarlige deltagere.

F: Teknologi i udlånssamlingen - rod selv!
v/Marcus Dietrich
Hvad har vi egentligt af teknologier I kan låne i vores udlånssamling?
På denne “rod selv” workshop, er der ingen særlig dagsorden, men den giver jer en mulighed for at se på nogle af de teknologier vi har til udlån eller snart får til udlån, og selv rode/lege med dem, inden I låner.


Kursusnr.: 279064

Praktiske oplysninger

Tid

Onsdag d. 25. oktober 2017 kl.
8:30 til 15:45

Arrangementet er afholdt

Adresse

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V

Pris: 

1.500 kr.

Målgruppe: 

Læringsvejledere.

Type: 

  • Konferencer